تشریفات مجالس مُنزا | تشریفات عروسی

لیست خرید مراسم عقد شامل چه مواردی است؟

یکی از مهم ترین اتفاقات زندگی برای هر فرد برگزاری مراسم عروسی می باشد. در شهر و کشور های مختلف مراسم های عقد و عروسی طبق آداب و رسوم مخصوص به همان منطقه انجام خواهد شد. برای شروع زندگی مشترک زوجین مراسم عقد را برگزار کرده و به صورت رسمی به عقد هم در می آیند. اگر مراسم عقد شما هم نزدیک است و به دنبال انجام خرید های مربوط به آن هستید در ادامه این مطلب با معرفی لیست خرید مراسم عقد همراه ما باشید.

برگزاری جشن عقد

یکی از مهم ترین مراسم ها برای برگزاری جشن عروسی زونی برگزاری مراسم عقد نیز می باشد. برای برگزاری مراسم عقد زوجین نیاز به خرید وسایل مورد نیاز این جشن می باشد. به طور کل مراسم عقد شامل بخش های مختلف و آیین های گوناگون نسبت به آداب و رسوم محل زندگی زوجین می باشد.

معرفی مراحل و بخش های مختلف مراسم عقد

خواندن خطبه عقد:خطبه عقد به وسیله فردی که معمولاً روحانی یا دفتردار ازدواج است، خوانده می‌شود. این خطبه شامل اعلام رضایت طرفین برای ازدواج و بیان شروط عقد است. خطبه عقد معمولاً به زبان عربی خوانده می‌شود، اما می‌توان آن را به زبان دیگری نیز ترجمه کرد.

اعلام رضایت عروس و داماد:در این مرحله، عروس و داماد رضایت خود را برای ازدواج اعلام می‌کنند. در برخی فرهنگ‌ها، عروس برای اعلام رضایت نیاز به اجازه پدر یا ولی خود دارد. معمولاً عروس سه بار مورد سوال قرار می‌گیرد تا رضایت خود را با “بله” اعلام کند.

امضای سند عقد:پس از خواندن خطبه عقد و اعلام رضایت طرفین، سند ازدواج توسط عروس، داماد و شاهدان امضا می‌شود. این سند، مدرک قانونی ازدواج محسوب می‌شود و در دفاتر ازدواج ثبت می‌گردد.

سفره عقد:سفره عقد از آیین‌های سنتی ایرانی است که معمولاً شامل اشیاء و خوراکی‌های نمادین مانند قرآن، آینه و شمعدان، نان و پنیر، نبات، سکه، بادام و فندق است. این نمادها هر یک معنی و مفهوم خاصی دارند؛ مثلاً آینه و شمعدان نماد روشنایی و روشنی در زندگی مشترک است.

اهدا هدایا و شیرینی:پس از امضای سند عقد، معمولاً داماد به عروس هدیه‌ای به نام “نقل و شیرینی” تقدیم می‌کند که نمادی از خوشبختی و خوش‌اقبالی است. همچنین، ممکن است هدایا و جواهرات دیگری نیز به عروس تقدیم شود.

خواندن دعای خیر:در پایان مراسم، حاضران دعاهای خیر و آرزوهای خوشبختی برای عروس و داماد می‌کنند. این دعاها ممکن است توسط روحانی یا بزرگان خانواده خوانده شود.

 

لیست خرید وسایل مورد نیاز برگزاری جشن عقد

برای برگزاری یک جشن با شکوه نیاز است که قبل از فرا رسیدن تاریخ برگزاری جشن اقدامات لازم را برای جشن انجام دهید. یکی از بخش های جذاب و جشن عقد مربوط به زمانی است که عروس و داماد بر سر سفره عقد می روند. بنابراین برای چیدمان سفره عقد لازم است که وسایل بسیاری را خریداری کنید. از جمله وسایلی که باید برای چیدمان سفره عقد خریداری کنید می توان به آینه و شمعدان، قران، سکه، نبات، تخم مرغ، نان و پنیر و سبزی، گل، میوه و شیرینی، عسل اشاره کرد. مکان برگزاری جشن عقد نیز بسیار اهمیت دارد بنابراین قبل از هر چیز ابتدا باید بدانید که قرار است جشن عقد را کجا برگزار کنید بنابراین اگر قصد ندارید که جشن عقد را در منزل خود برگزار کنید بهتر است به فکر رزرو مکان مناسب برای برگزاری این مراسم مهم باشید.  نحوه دیزاین مکان برگزاری عروسی و موارد این چنینی هم نیاز به هماهنگی های خاص خود دارد که در ادامه بیشتر در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد.

نحوه دیزاین مکان برگزاری جشن عقد

اگر قصد برگزاری جشن عقد را در منزل خود دارید باید به فکر نحوه دیزاین مکان برگزاری جشن باشید. اما اگر قصد دارید از تشریفات عروسی برای این مورد کمک بخواهید دیگر نگرانی برای دیزاین مکان برگزاری جشن نخواهید داشت. امروزه سبک های مختلف بسیاری برای برگزاری جشن های مختلف وجود دارد که نسبت به بودجه وسلیقه خود می توانید یکی از آن ها را انتخاب و اقدام به خرید وسایل مورد نیاز آن کنید. در ادامه بیشتر درباره نحوه دیزاین مکان برگزاری جشن صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

انتخاب تم و پالت رنگی

تم: ابتدا باید یک تم یا سبک خاص برای مراسم انتخاب کنید. این تم می‌تواند کلاسیک، مدرن، بوهو، روستیک، یا هر سبک دیگری باشد که به سلیقه عروس و داماد نزدیک است.

پالت رنگی: پس از انتخاب تم، پالت رنگی مراسم را مشخص کنید. پالت رنگی می‌تواند شامل ترکیبی از رنگ‌های سفید و طلایی، نقره‌ای و آبی، صورتی و نقره‌ای یا هر ترکیب دیگری باشد.

دیزاین ورودی

دروازه گل: یک دروازه بزرگ از گل‌های طبیعی یا مصنوعی در ورودی سالن یا باغ می‌تواند فضای خاصی ایجاد کند.

پرده‌ها و آویزها: استفاده از پرده‌های زیبا و سبک که با تم مراسم هماهنگ باشد، ورودی را دل‌پذیرتر می‌کند.

تابلو خوش‌آمدگویی: یک تابلو با متن خوش‌آمدگویی و نام عروس و داماد می‌تواند ایده خوبی باشد.

دیزاین میز و صندلی‌ها

روکش صندلی‌ها: از روکش‌های شیک وشهم‌رنگ با تم مراسم برای صندلی‌ها استفاده کنید.

چیدمان میزها: روی میزها می‌توانید از گل‌های طبیعی، شمع‌ها و رومیزی‌های زیبا استفاده کنید.

نام‌نویسی مهمانان: کارت‌های نام هر مهمان را روی میزها قرار دهید تا به راحتی جای خود را پیدا کنند.

 

گل‌آرایی و تزیینات گل

گل‌آرایی کلی: استفاده از گل‌های طبیعی در تزیین محیط بسیار اهمیت دارد. می‌توانید از گل‌آرایی بر روی میزها، در ورودی، در کنار صندلی‌ها و در نقاط کلیدی دیگر استفاده کنید.

آرک گل: یک آرک بزرگ از گل‌ها در محل عقد، فضای بسیار رمانتیکی ایجاد می‌کند.

نحوه پذیرایی از مهمانان در جشن عقد

پذیرایی از مهمانان در جشن عقد یکی از بخش‌های مهم و به‌یادماندنی مراسم است که نشان‌دهنده احترام و قدردانی میزبان از حضور مهمانان است. برای پذیرایی موفق و باکیفیت، باید به جزئیات مختلفی توجه کرد.  یک سری از تدارکاتی که باید برای برگزاری این مراسم در نظر بگیرید خرید میوه های تازه، شیرینی و نوشیدنی برای پیش از برگزاری مراسم عقد نیز می باشد. سپس نوبت به دسر و بستنی در طول مراسم می رسد و در نهایت باید به فکر پذیرایی اصلی این جشن باشید که وابسته به تایم برگزاری جشن عقد باید برای ناهار یا شام غذای مناسبی را انتخاب کنید.

 

پذیرایی در پایان مراسم

برش کیک عقد: برش کیک عقد یکی از بخش‌های جذاب مراسم است. کیک باید به تعداد مهمانان تهیه شده و معمولاً با تزئیناتی مرتبط با تم مراسم آماده می‌شود.

شیرینی‌های ویژه: بعد از برش کیک، می‌توانید شیرینی‌های خاص و ویژه مانند شیرینی‌های سنتی یا مدرن سرو کنید.

چای و قهوه: در پایان مراسم، سرو چای یا قهوه به همراه قند و شکلات معمول است.

پیام بگذارید

هدف ما ایجاد راه‌حل‌هایی است که موانعی را که افراد را از انجام بهترین کارشان باز می‌دارد، از بین ببرد.